Członkowie Bloga

niedziela, 23 grudnia 2012

Pleśniak

Wiem że każda Pani Domu ma swój obcykany przepis na Pleśniaka...i wiem że niektóre się różnią od mojego dlatego pokażę wam w jaki sposób ja robię to ciasto...tzn jak robiła moja mama..a teraz ja korzystam z jej przepisu. Ciasto jest fantastyczne z uwagi na rodzynki i orzechy w nim zawarte a jedyną słodycz jaką ma w sobie pochodzi z bezy i powideł śliwkowych ..którym jest przesmarowane. Reszta ciasta nie ma ani grama cukru w sobie..a uwierzcie mi jest cudowne i kruche

SKŁADNIKI (Na ciasto):

  • 4 szklanki mąki
  • 1 i 1/2 kostki margaryny (375g)
  • 3 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 7 żółtek
  • 3 łyżki kakao

SKŁADNIKI  (Na bezę)

  • 7 białek
  • 1 i 1/2 szklanki cukru
  • szczypta soli

DODATKOWO:

  • powidła śliwkowe..ja dodałam konfiturę porzeczkową..bo śliwkowe zjedli mi z naleśni8kami :) 
  • 1,5 szklanki rodzynek (miałam super wielkie okazy powybierane z mieszanki studenckiej z Tesco..niektóre były niewiele mniejsze od suszonej śliwki :D
  • 1 szklanka orzechów..ja dodałam włoskie

WYKONANIE:

  1. Mąkę wymieszać z proszkiem dodać miękki tłuszcz, posiekać go w mące a następnie dodać żółtka. Zagnieść kruche ciasto. W razie gdyby ciasto było zbyt suche można dodać łyżkę śmietany.
  2. Ciasto dzielimy na 2 części..jedną zostawiamy, a do drugiej dodajemy kakao i wgniatamy go do ciasta aż się całkowicie połączy.
  3. Ciasto kakaowe dzielimy na dwie części i tworzymy z nich wałeczki. Z "białego" ciasta odkrawamy 1/4 i też robimy wałeczek..wszystkie wałeczki wkładamy do zamrażalnika na ok 1-2godziny.
  4. Pozostałe ciasto wałkujemy  i wykładamy na blaszkę  (23x32) wyłożoną papierem do pieczenia.
  5. Ciasto smarujemy po wierzchu powidłami i posypujemy namoczonymi wcześniej we wrzątku ,osączonymi i wystudzonymi rodzynkami oraz posiekanymi nie za drobno orzechami.
  6. Na to ścieramy na tarce o grubych okach podmrożone ciasto kakaowe.
  7. Białka ubijamy na sztywn0 ze szczyptą soli, potem dodajemy cukier i ubijamy aż do rozpuszczenia.Wykładamy na ciasto kakaowe.
  8. Na wierzch ścieramy pozostałą część "białego"  podmrożonego ciasta
  9. Całość pieczemy w temperaturze 170'C przez 1godzinę i 30 minut...Można też zacząć pieczenie od podpieczenia ciasta bez bezy..wtedy pieczemy go około 40 minut, następnie wykładamy na to bezę , posypujemy startym ciastem i pieczemy kolejne 30-40 minut..trzeba wyczuć moment w którym beza jest na tyle sztywna aby nie opaść.
  10. Wystudzone ciasto można posypać po wierzchu cukrem pudrem.


Taki fotozapis kolejnych czynności :D


Nie omieszkaliśmy z mężem spróbować po kawałeczku..dawno nie robiłam pleśniaka więc pokusa była dość spora

2 komentarze:

  1. To chyba będę wyjątkiem od zasady, że każda rodzina ma swój sposób, bo u mnie nigdy nie robiło sie takiego ciasta.. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja spotykam się coraz częściej z jego odmianami..np moja teściowa robiła pleśniaka na słodkim cieście i z bezą na kisielu, najgorsze jednak było to że brakowało mi w cieście orzechów i rodzynek.
      Jeżeli jeszcze nigdy nie próbowałaś tego ciasta..czas najwyższy to zmienić:)Polecam

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...